Sunday 6 July 2014

Kamus Ramadhan 1435H : Day 07

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani …

Assalamualaikum wbt . Alhamdulillah Ramadhan ke-7 . Hari ini misi sahur adalah untuk menghabiskan 3 keping roti butterscotch . Yay ! Diminum bersama segelas Nescafe , angan-angan untuk berjaga selepas sahur untuk mentelaah buku . Ok . Itu ternyata angan-angan . Ana tidur selepas sahur dan terlajak Subuh lagi … Astaghfirullah Al-Azim L

                Hari ini misi mentelaah buku untuk kertas peperiksaan esok . Alhamdulillah dengan minda yang agak cerdas , kemampuan fizikal yang agak cergas , dapatlah ana mengulangkaji sedikit demi sedikit . Aktiviti mengulangkaji dimulakan pada jam 11 pagi hinggalah ke petang . Oh ya ! Ana curi masa satu setengah jam untuk tidur rehatkan badan . Ngehehe :p

                Juadah berbuka hari ini ana turut serta beli di Bazar Taman Cempaka seperti biasa . Juadah biasa . Kuey tiaw goreng yang diidam-idamkan sejak puasa kedua . Alhamdulillah dapatlah merasa . Setiba di bazar , memang melulu terus ke kedai yang menjadi target sejak puasa kedua tu . Sebagai lauk , ana beli ikan keli goreng seekor . Alhamdulillah buat penambah rasa , berbaloi-baloi … hehe ..

                Sesudah berbuka dan solat Maghrib di rumah , ana berkejar ke surau AYAM . Alhamdulillah dapatlah menempah saf pertama . Menjelang Isyak, dapatlah ana mentelaah beberapa slides yang ana bawa dari rumah sebagai persediaan kertas peperiksaan seterusnya . Seperti biasa , sebelum memulakan solat tarawikh , sedikit tazkirah disampaikan . Kali ini , ana tertarik di mana ..

“… Antara yang doa yang dimakbulkan ialah doa sebelum waktu berbuka …”

                Terdapat beberapa dalil sahih yang menyentuh tentang perkara tersebut . Tetapi ana tidak mendengar dengan jelas . Pulang dari tarawikh , ana menyambung ulangkaji sedikit dan beradu lebih awal .  InShaaAllah kita bertemu lagi esok hari dengan pengisian yang lebih menarik .

Assalamualaikum wbt J


No comments:

Post a Comment