Friday 4 July 2014

Kamus Ramadhan 1435H : Day 05

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani ..

Alhamdulillah .. syukur dipanjatkan ke hadrat Yang Esa kerana dengan izin-Nya , ana dapat bertemu Ramadhan kelima tahun ini . Hari ini juadah sahur seperti biasa . Hanya 3 keping roti butterscotch Gardenia dan air suam .  Hari ini hari kedua terlajak sahur .. Alahai .. Itulah padah tidur selepas waktu sahur .. urm .. L

Pengisian hari ini tidak berubah , tetap sama seperti hari-hari yang lain . Study lerrr .. hehe . Entah kenapa hari ini Allah sangat-sangat membantu ana untuk membaca , memahami dan menghafal dengan mudah . Masa yang berlalu terlalu lambat rasanya sehingga ana merasakan ini peluang dari Allah untuk manfaatkan masa tersebut dengan mentelaah inti pati subjek untuk kertas peperiksaan esok . Alhamdulillah . Ana sangat terkejut pabila selesai membaca 2 bab yang ana kira begitu banyak kandungannya , telah siap ana habiskan dalam masa hanya 1 jam . Subhanallah Maha Hebat percaturan Allah . Alhamdulillah . Seronok tau ? haha ..

Subhanallah hari ini otak segar la sangat mak ai . Hati terasa tenang saja untuk ulangkaji . Doa seorang mak barangkali ? hehe .. Terima kasih mak ! Dan doa dari sahabat mungkin ? Terima kasih wey ~! J Walau bagaimanapun , otak perlu juga masa rehat . Simpan 3 chapters untuk ditelaah esok selepas sahur . InShaaAllah .

Hari ini juadah berbuka beli di Bazar Taman Cempaka . Ana follow kak tira  and the geng . Kak mila , kak laila dan kak e’ein ke AYAM . Hari ini teringin sangat nak makan kuey tiaw goreng dengan ikan geli goreng berlada . Sedikit menyesal sebenarnya sewaktu berbuka dapat tahu ada lauk ikan keli yang lebih murah di bazar yang sama . Tapi memandangkan ana tidak tahu tempatnya , maka ana redha dengan rezeki yang ana dapat hari ini . Apa-apa pun lauk tu SEDAP ! Wee~~ J

Hari ini tarawikh di surau AYAM seperti kebiasaannya . Selepas Isyak , ana bertolak . Sedikit tazkirah Ramadhan daripada imam muda surau tentang kisah Rasulullah meng-amin-kan doa Malaikat Jibril . Sedikit perkongsian ..

Daripada Jabir bin Abdullah r.a., Nabi Muhammad SAW naik ke atas mimbar . Pada langkah pertama baginda mengucapkan “amin”. Dan setelah itu , Baginda naik ke langkah kedua dan Baginda mengucapkan “amin” . Dan pada langkah ketiga selepas itu juga , Baginda mengucapkan “amin.

Para sahabat bertanya kena, “Kenapa engkau berkata amin, amin, amin wahai Rasulullah?”  Nabi Muhammad SAW bersabda:

“Telah datang Malaikat Jibril kepadaku dan ia berkata: ‘Celaka seseorang yang masuk bulan Ramadhan tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!’, maka aku berkata: ‘Amin’.

Kemudian Jibril berkata lagi , ‘ Celaka seseorang yang mendapatkan kedua orang tuanya atau salah seorang dari keduanya masih hidup tetapi itu tidakmemasukkan dia ke syurga dan katakanlah amin!’, maka kukatakan, ‘Amin’.

Kemudian Jibril berkata lagi , ‘ Hai Muhammad  , celaka seseorang yang jika disebut nama engkau namun tidak berselawat kepadamu dan katakanlah main!’ , maka kukatakan ‘Amin’.

Alhamdulillah dapatlah sedikit ilmu daripada tazkirah malam ini . Selesai tarawikh ana pulang ke kolej . Rancang untuk tidur sebentar , semoga jaga pagi ana boleh diisi dengan mengulang kaji . InShaaAllah . Alarm  sudah di-set . Harap-harap bangun la . Sebelum tamat , suka untuk ana kongsikan url video dakwah menarik ini .

http://www.youtube.com/watch?v=bFNEPK-n3Ac

Semoga bertemu lagi . Assalamualaikum wbt J



No comments:

Post a Comment