Friday 4 July 2014

Kamus Ramadhan 1435H : Day 06

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani ..

Alhamdulillah . Yay ! Ramadhan ke-6 sudah .. Syukur . Syukur . Syukur ..

Hari ini sahur roti butterscotch lagi . Tinggal lagi 3 keping nak habiskan menjelang tamat tempoh . Kesimpulannya esok sahur pun makan roti lagi laa .. eheh .. sedap woo ~~ try la ..  Yang tak sedapnya , hari ini hari ketiga terlajak Subuh lagi .. haish . Konon habis sahur awal jam 5 pagi , nak tidur sebentar , bangun jam 6 pagi .. Ke laut leeerrr .. Nauzubillah teruk perangai anak dara sorang ni … ngee~

Petang ini ana bakal duduki kertas peperiksaan Entrepreneurship (ENT530) . Lemau ja rasa nak jawab  exam petang-petang ni . Paper will start at 2.45 pm . Bagi laluan mukmin Solat Jumaat . huhu .. Sementara itu , dah bangun jam 9 pagi .. ngeehehe ~~ ana ambil peluang kembali mengulang kaji baki 3 bab yang memang disimpan untuk dibaca hari ini . Ya Allah , ini kuasa Allah . Kemain laju otak ini menerima fakta yang ana kira dah tahap last minute . Sempat lagi me-revise bab-bab lain . Ya Allah , excited nya jangan cakap la . Amboi mak minah sayang .. ~~ haha

Hari ini ana masak murtabak maggi untuk juadah berbuka . Cadangnya nak masak cekodok . Tapi disebabkan menguruskan hal jualan di bawah kolej dan sibuk hal-hal yang tak dapat dielakkan , ana rasa tak cukup masa untuk bancuhan tepung . So, marilah sama-sama kita menjamah murtabak yang juga mendapat sambutan rakyat serumah ana . haha .. Seronok tahu tak ? Bukan seronok dapat pujian tapi seronok ada orang gembira makan masakan kita . Terasa dihargai sangat-sangat .. hehe .. ~ Sengaja ana buat dua trip murtabak . Satu ana bedal seorang diri , satu lagi dikongsi bersama-sama . Alhamdulillah , makanan yang dikongsi itulah yang buat kita cepat kenyang . hehe .. Bahagian ana pun ana sedekah pada kakak-kakak sekalian . wee~ J

Oh tadi , sekembali daripada dewan peperiksaan , ana terserempak dengan seorang junior dan sempat berborak tentang aktiviti tarawikh di Solat Faturrahman di Pengkalan Rama (setengah jam perjalanan kaki dari kolej) . Adik sayang mempelawa ana untuk sama-sama mengerjakan solat tarawikh di sana . Khabarnya sangat selesa dan tidak terlalu padat . Terdetik hati mahu ke sana malam ini . Akhirnya , keputusan telah dibuat .. Ana tumpang kak e’ein dan kak laila ke sana dan tidak seiring dengan adik Wani . Namun , kami masih juga dipertemukan di sana . Jodoh ! J

Sebelum bertolak (di antara masa selepas Maghrib & sebelum Isyak) , sempat ana berbual dengan kak mila . Alhamdulillah banyak ilmu baru yang dikongsi oleh kakak . Antaranya ialah :


    1. Mengikut mazhab Imam Shafi'e , bacaan Al-Fatihah seorang makmum adalah setelah selesainya imam meng-amin-kan bacaan Ummul Kitab beliau .
    2. Doa iftitah bukan rukun solat (ana tersalah pandang) . Maka , jika tidak sempat mengejar rakaat pertama dengan imam , hendaklah niat , mengangkat takbir dan terus mengikut pergerakan semasa imam .
    3. Bagi tujuan mengelakkan fitnah dan persepsi negatif rakyat negara asing ketika melancong ke luar negara atau menunaikan haji , hendaklah kita mempelajari mazhab di negara tersebut . Jika tidak membawa mudarat , laksanakan mazhab Imam Shafi'e seperti biasa .
Di Surau Faturrahman , jemaah laksanakan 20 rakaat tarawikh & 3 witir . Namun , ana dan seangkatan sahabat hanya laksanakan 8 rakaat sahaja tidak termasuk witir . Alhamdulillah pengalaman yang menarik . Ketika di berada di dalam surau , ana teringatkan surau di kampung dahulu . Hampir sama . Terasa jugalah diri ini berada di kampung seketika . hehe ..

Sekembali daripada tarawikh , ana masak cekodok ! Nak sangat daripada petang tadi . haha . Yang ini kelakar . Dah dibancuh hampir sebekas besar bancuhan tepung , baru ana perasan tak cukup minyak . Alhamdulillah ikhtiar membuahkan hasil , dapatlah ana jamu kawan-kawan dan isi rumah dengan hidangan supper tak seberapa tu . hehe .. Perut kenyang senang hati aw .

Malam ini ana tidak rancang untuk baca buku . Walaupun gap  untuk kertas seterusnya cuma 1 hari , pada hemat ana mahu berehat . Baiklah . Sebelum tamat , suka untuk ana kongsikan url video dakwah yang lain betajuk "Peluang Kedua" .

http://www.youtube.com/watch?v=7RzMAy0OZRc

Selamat menonton ! Assalamualaikum wbt J





No comments:

Post a Comment